Realizacja projektu – Salezjańscy technicy na start

Projekt Salezjańscy technicy na start.
30 marca – 12 kwietnia 2025 r.
Salezjański Zespół Szkół Publicznych otrzymał dofinansowanie na projekt z funduszy Unii Europejskiej.
Tytuł projektu: Salezjańscy technicy na start
REALIZOWANY W RAMACH PROGRAMU
FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU SPOŁECZNEGO 2021-2027
współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
FERS-VET-2024-1-PL01-KA122-VET-000234547
Salezjańscy technicy na start – europejski projekt w Maladze
Działania realizowane w projekcie
Projekt „Salezjańscy technicy na start” skierowany został do uczniów Salezjańskiego Publicznego Technikum w Świętochłowicach. Zakładał on realizację zagranicznych praktyk zawodowych w hiszpańskiej Maladze, we współpracy z partnerem euroMind Project S.L., specjalizującym się w organizacji mobilności edukacyjnych.
Uczniowie o profilu informatycznym w terminie 31 marca – 11 kwietnia 2025 r. odbywali praktyki w firmie Forja Roja, gdzie doskonalili umiejętności z zakresu:
- programowania w języku C#,
- projektowania i animacji 3D w Unity,
- grafiki komputerowej i pracy zespołowej w środowisku międzynarodowym.
Przygotowania do mobilności obejmowały:
- organizację dokumentacji i regulaminów projektowych.
- kurs języka angielskiego zawodowego dla informatyków
- zajęcia kulturowe „Hiszpania w pigułce”,
- warsztaty psychologiczne i doradztwo zawodowe,
Integralną częścią przedsięwzięcia był także wieczór hiszpański podczas którego uczniowie zaprezentowali rodzicom i młodszym kolegom swoją wiedzę o kulturze Andaluzji poprzez tańce, quizy, degustację potraw i prelekcje.
Grupy docelowe
- uczniowie klas III i IV technikum informatycznego,
- kadra pedagogiczna i opiekunowie uczestniczący w mobilności,
- młodsi uczniowie szkoły, którym uczestnicy przekazują doświadczenia,
- lokalna społeczność szkolna i rodzice.
- kandydaci do Salezjańskiego Zespołu Szkół Publicznych
Cele przedsięwzięcia
- wzrost kompetencji zawodowych uczniów poprzez udział w praktykach zagranicznych
- podniesienie poziomu języka angielskiego i hiszpańskiego, poprzez udział w kursach przygotowujących, oraz codzienne używanie języka obcego podczas praktyk.
- rozwój kompetencji miękkich (praca w zespole, samodzielność, wystąpienia publiczne)
- wyrównywanie szans edukacyjnych i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,
- promocja szkoły poprzez zaangażowanie uczestników w wydarzenia takie jak dzień otwarty oraz upowszechnianie wśród młodszych kolegów i koleżanek.
Efekty i rezultaty
- zdobycie Europassów potwierdzających umiejętności zawodowe i językowe,
- realne doświadczenie w pracy w firmie IT na arenie międzynarodowej,
- wzrost motywacji do nauki i otwartości na dalszy rozwój,
- większe zainteresowanie szkołą wśród kandydatów – dzięki promocji projektu i świadectwom uczestników,
- publikacje w Dzienniku Zachodnim, portalu świony.pl – nagłaśniające działania szkoły i jej promocję w środowisku lokalnym
- nawiązanie kontaktów i dobrej współpracy z osobami zajmującymi się projektami europejskimi i zdobycie doświadczenia w organizacji takich przedsięwzięć
- dzielenie się doświadczeniem w samodzielnym uczeniu się języków z wykorzystaniem cyfrowych aplikacji, przydatnych stron internetowych i sprawdzonych książek poprzez organizację zajęć dodatkowych – TUTORridy w języku hiszpańskim dla wszystkich zainteresowanych uczniów Salezjańskiego Zespołu Szkół Publicznych.
Wartość przedsięwzięcia
Projekt stanowił inwestycję w przyszłość uczniów i szkoły – poprzez rozwój zawodowy, językowy i kulturowy uczestników oraz umocnienie wizerunku szkoły jako placówki nowoczesnej i europejskiej.
Wysokość wkładu z funduszy europejskich
Łączna kwota dofinansowania wyniosła 222 891,85 PLN, w tym:
- 82,52% ze środków budżetu europejskiego,
- 17,48% ze środków budżetu krajowego.
Galeria zdjęć z praktyk w Maladze – /Hiszpania/
















