Dobry Start od ZUS
Ważna informacja dla osób (rodziców), które chcą złożyć wniosek o świadczenie 300+
Jeśli jesteś rodzicem i chcesz złożyć wniosek o 300+ w ramach programu Dobry start powinieneś się odpowiednio przygotować.
Od 1 lipca wnioski o świadczenie w ramach projektu „Dobry start” możesz złożyć tylko drogą elektroniczną.
Aby móc to zrobić sprawnie, warto wcześniej przygotować:
– podstawowe dane dziecka, w tym jego nr PESEL,
– nazwę i adres szkoły do której od września będzie uczęszczało dziecko,
– nr rachunku bankowego, na który nastąpi wypłata środków,
– adres mailowy i numer telefonu, czyli dane, które będą potrzebne do założenia Twojego profilu na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (jeśli go jeszcze nie masz) oraz do kontaktu w sprawie wniosku.
Jeśli nie masz rachunku bankowego – musisz go założyć. Możesz skorzystać z opcji założenia bezpłatnego podstawowego rachunku płatniczego.
Jeśli nie masz adresu mailowego, musisz założyć sobie konto mailowe. Możesz to zrobić za darmo na wybranym przez Ciebie portalu lub serwisie internetowym.
Wnioski o świadczenie 300 plus w ramach programu „Dobry Start” możesz złożyć do 30 listopada.
Ich realizacją zajmuje się ZUS, natomiast świadczenie będzie wypłacone na rachunek bankowy.
Jeśli potrzebujesz wsparcia eksperta ZUS – zapraszamy do wszystkich placówek ZUS. Dodatkowo nasi eksperci pełnią dyżury poza Zakładem – np. w placówkach pocztowych, KRUS, czy ośrodkach pomocy społecznej. Sprawdź, kiedy pełnimy dyżur w Twoim mieście https://www.zus.pl/baza-wiedzy/program-dobry-start/dyzury-dobry-start . Pamiętaj, żeby zabrać z sobą dowód osobisty – jest niezbędny do potwierdzenia tożsamości.
Informacje możesz uzyskać na kilka sposobów:
- infolinia pod numerem 22 290 22 02 w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 8.00 –15.00
- Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00
- za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl
- w każdej placówce ZUS
- podczas e-wizyty w ZUS.
Od 1 lipca do 30 listopada można składać wnioski o świadczenie z rządowego programu Dobry Start (tzw. 300 plus). Od tego roku przyznawaniem i wypłatą tych świadczeń zajmuje się ZUS. Wnioski można złożyć wyłącznie elektronicznie – za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia. Świadczenia trafią wyłącznie na rachunki bankowe.
W ramach programu Dobry Start rodzice i opiekunowie dzieci mogą otrzymać jednorazowe wsparcie w wysokości 300 zł na zakup podręczników i artykułów szkolnych.
Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada wyłącznie online:
* przez serwisy bankowości elektronicznej tych banków, które udostępniły taką możliwość,
* na portalu PUE ZUS,
* na portalu Emp@tia.
Od 1 lipca 2021 r. obsługą wniosków, przyznawaniem i wypłatą świadczeń zajmuje się ZUS. Dlatego wszystkie informacje o złożonym wniosku i świadczeniu będą dostępne na portalu PUE ZUS. Osoby, które nie mają jeszcze swojego profilu na PUE ZUS, mogą go założyć samodzielnie przez internet lub z pomocą pracownika ZUS – w naszej placówce, podczas e-wizyty, w czasie naszego dyżuru w innej instytucji.
ZUS wypłaci pieniądze tylko na konto bankowe wskazane we wniosku. Wypłata będzie realizowana:
* do 30 września 2021 r. – na podstawie wniosków złożonych do końca sierpnia,
* w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku – na podstawie wniosków składanych od września.
Aby ułatwić wypełnianie i składanie wniosku o świadczenie z programu Dobry Start przez rodziców, opiekunów prawnych oraz osoby sprawujące pieczę nad dzieckiem, na PUE ZUS udostępniliśmy intuicyjny kreator wniosków. Kreator krok po kroku prowadzi wypełniającego wniosek przez proces uzupełniania wymaganych danych i informacji.
Każda osoba, która będzie potrzebowała wsparcia w złożeniu wniosku o świadczenie z programu Dobry Start może liczyć na pracowników ZUS. Pomoc można uzyskać:
* na specjalnej infolinii pod numerem 22 290 22 02 w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 8.00 –15.00
* w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl, * we wszystkich placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty w ZUS,
* w trakcie dyżurów pracowników ZUS w siedzibach urzędów miasta, gminy, Poczty Polskiej i KRUS (informacje o dyżurach dostępne na https://www.zus.pl/baza-wiedzy/program-dobry-start/dyzury-dobry-start). Więcej informacji na https://www.zus.pl/baza-wiedzy/program-dobry-start