Wszyscy lubimy podróże – małe i duże – a to oznacza, że języki nie mogą być dla nas obce!

angielski – bo bezapelacyjna podstawa
niemiecki – bo potrzebny do robienia interesów
francuski – bo jak się w nim nie zakochać
hiszpański – do tańca i do różańca

Koordynator projektu : Emilia Cirmaciu – Regensburg

Szkoła językowa HORIZONTE   oferowała  „Auffrischungskurs für Deutschlehrer”.
Podczas dwutygodniowych zajęć z nauczycielami z różnych krajów europejskich został położony nacisk na:

1.  Poszerzanie umiejętności językowych

– podczas  kursu podstawowego trwającego 3 godziny dziennie – poprzez liczne zadania gramatyczne, teksty literackie, artykuły – które stwarzały możliwości wykorzystania tych materiałów podczas zajęć z zaawansowanymi,
– po zajęciach spotkania w gronie nowo poznanych osób – gdzie językiem łączącym był język niemiecki, nieustannie była możliwość szlifowania swoich umiejętności, a możliwość rozmawiania z obcokrajowcami, którzy dopiero zaczynali swoją przygodę z językiem niemieckim, otworzyła oczy na prawdziwe potrzeby językowe, które należałoby uwzględniać podczas zajęć z początkującymi.
Najważniejszym odkryciem jest przywiązywanie większej wagi do wymowy i większego zasobu słownictwa i nauki szybszego mówienia kosztem zagadnień gramatycznych. Tym zagadnieniom należałoby poświęcić więcej uwagi w klasach starszych, w młodszych większy nacisk na udaną komunikację i metody zapamiętywania słów i budowania zdań.

2. Aspekty metodyczne

pokazując kreatywne formy pracy z uczniem – niekonwencjonalna praca z obrazkami, nauka języka młodzieżowego – slangu, praca z filmem i aplikacjami internetowymi  , różne metody pracy z piosenką – wyjście poza rutynowe uzupełnianie luk,  praca z poezją, kreatywne pisanie oraz mówienie… praca z różnymi podręcznikami, książkami, nowościami technicznymi.
Fenomenalnym uzupełnieniem nabytej wiedzy jest udział w projektach międzynarodowych,  gdzie można dzielić się wiedzą i zdobywać nowe doświadczenia. Temu przedsięwzięciu sprzyja platforma eTwinning, która wspiera początkujących licznymi szkoleniami,  a dla zaawansowanych otwiera morze możliwości.

3.  Zagadnienia kulturowe

jak przedstawić ważne informacje w sposób prosty dla początkujących? Jak wplatać zagadnienia kulturowe dla zaawansowanych? Jak pracować ze stereotypami?   jak najlepiej poczuć klimat miasta?
Na te i inne kulturowe zagadnienia kurs metodyczny udzielił  kilka trafnych odpowiedzi.
Wzięliśmy udział w  grze miejskiej,  fotosafari, odwiedziliśmy typowe dla regionu miejsca a także uczestniczyliśmy w zajęciach, gdzie smak i zapach mieszał się z przekazywaną wiedzą. Było naprawdę apetycznie.

Aneta Fiedeń – Hiszpania – Barcelona

Mój wyjazd do Barcelony w ramach programu Erasmus +
W szkole zajmuję się głównie nauczaniem języka niemieckiego, ale jestem osobą, która lubi sobie stawiać nowe wyzwania. Wiem, że uczniowie mają czasami problemy z nauką tego języka, więc postanowiłam przypomnieć sobie jakie trudności wiążą się z nauką języków obcych i wzięłam udział w mobilności do miasta, które z językiem którego nauczam ma niewiele wspólnego, do Barcelony. Moim nowym wyzwaniem stał się język hiszpański. Dzięki programowi Erasmus + mogłam najpierw przygotować się do wyjazdu biorąc udział w kursie językowym w Polsce, a następnie wyjechać do pięknej Barcelony, by tam kontynuować naukę.
Dwa tygodnie w Barcelonie w terminie 02.07.2017 – 14.07.2017 pozwoliły mi poznać wielu wspaniałych ludzi, nawiązać nowe kontakty, a przede wszystkim doskonalić swoje umiejętności językowe z hiszpańskiego. Barcelona to również idealne miejsce do poznania tej jakże wspaniałej kultury, sztuki, architektury czy historii.
Zajęcia w szkole językowej były prowadzone niezwykle ciekawie i inspirująco dzięki charyzmatycznej lektorce Mati. Wiele pomysłów będę teraz mogła wykorzystywać na swoich zajęciach.

Wider Scope
Atmosfera na zajęciach była niezwykle przyjazna, a kilku osobowa grupa bardzo sympatyczna. Z niektórymi osobami mam nadal kontakt dzięki portalom społecznościowym. To niezwykle, że w tak małej grupie znalazły się osoby z tylu zakątków na świecie: z Japonii, Szwajcarii, Białorusi, Włoch czy Anglii. Mimo, iż bardzo się różniliśmy szybko znaleźliśmy wspólny język i cieszyliśmy się, kiedy udawało nam się komunikować ze sobą w języku hiszpańskim.
Aby doskonalić swój język szkoła językowa proponowała nam również inne aktywności, jak np. zwiedzanie miasta, czy zajęcia integracyjne.
W czasie wolnym starałam się każdą chwilę wykorzystać na poznanie miasta i dowiedzenia się jak najwięcej o tym niezwykłym kraju. Sprawiało mi to ogromną radość, bo Barcelona jest pełna inspiracji, ciekawych miejsc i ludzi. Mnogość zabytków i miejsc wartych zobaczenia może wprawić w ból głowy, a przede wszystkim nóg. Ale nauka nowego języka to przecież nie tylko język, suche słówka i gramatyka. To również wiedza o danym kraju i jego kulturze powoduje, że chcemy uczyć się jeszcze więcej.
Pobyt na kursie w Barcelonie dał mi naprawdę bardzo wiele. Był nie tylko niezwykłą przygodą (o tak, o perypetiach dwóch nauczycielek w Barcelonie mogłaby powstać osobna relacja J ), ale przede wszystkim był niezwykle cennym doświadczeniem, z którego wyciągnęłam wiele wniosków. Wszystkie swoje spostrzeżenia metodyczne czy umiejętności językowe postaram się wykorzystać na swoich zajęciach. No i przede wszystkim naprawdę przypomniałam sobie, że nauka języków może wcale nie być taka łatwa.

Katarzyna Jendrusiewicz – Anglia – Londyn

W dniach 17.07- 28.07 .2017 r. miałam okazję wziąć udział w kursie językowym w Londynie w ramach projektu Erasmus Plus  „YEStem kompetentny – zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej”. Kurs obejmował 20×55 minut zajęć tygodniowo.
Były to niebywale interesujące dwa  tygodnie spędzone w szkole St.Giles International. Podczas zajęć w szkole wraz ze  studentami z Ukrainy, Rosji, Brazylii, Korei Południowej, Szwajcarii, Włoch, Hiszpanii  doskonaliliśmy  swoje kompetencje językowe. Nauczyciele byli bardzo pomocni. Podczas zajęć stosowali różne metody aktywizujące pozwalające na łatwiejsze przyswajanie wiedzy. Zapoznano nas nie tylko z tajnikami językowymi, ale także z  niezwykle bogatą  kulturą i historią brytyjską.
Podczas zajęć mogliśmy również poznać kulturę i tradycję swoich krajów, a przede wszystkim „walczyć” ze stereotypami narodowymi. Każdy dzień był bardzo dobrze zaplanowany i pracowicie spędzony. Szkoła zapewniała również zajęcia dodatkowe np. wycieczka szlakiem The Beatles, wyjścia na musicale czy mecze nauczyciele-uczniowie

Pobyt na kursie zdecydowanie poprawił i umocnił moje kompetencje językowe. Nabyłam pewności językowej niezwykle potrzebnej do prowadzenia zajęć w języku angielskim.
Oprócz zajęć, dodatkowym atutem wyjazdu była możliwość zwiedzania miasta. Zgodnie z myślą XVIII wiecznego angielskiego pisarza Samuela Johnsona „Jeśli człowiek jest zmęczony Londynem, jest zmęczony życiem” miasto mnie zachwyca za każdym razem, gdy w nim jestem.
Udało mi się nie tylko zwiedzić miasto wraz z najsłynniejszymi zabytkami czy muzeami, ale także zorganizować samodzielną wycieczkę do Hampton Court, zamku Henryka VIII. Był to niezwykły sprawdzian umiejętności językowych i organizacyjnych. Ciekawym doświadczeniem było  zobaczenie musicalu „Les Miserables” wystawianym na West Endzie.
Swoimi nowo nabytymi umiejętnościami pragnę się podzielić z uczniami na zajęciach  związanymi ze stereotypami, aby łamać krzywdzące opinie o innych ludziach.Chciałabym, aby patrzyli na siebie przez pryzmat bycia człowiekiem bez względu na płeć , rasę czy wyznanie.
Podsumowując, moje dwa tygodnie spędzone w tym mieście sprawiły, że zakochałam
się w kosmopolitycznym Londynie ponownie. Bez żadnych wątpliwości  polecam udział w programie „ERASMUS +” każdemu, kto chce się samodoskonalić.

Małgorzata Olszewska – LONDYN

Jako uczestnik projektu Erasmus Plus  „YEStem kompetentny – zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej”brałam udział w 14-dniowym kursie metodycznym w Londynie. Wyjazd do Wielkiej Brytanii dał mi możliwość doskonalenia znajomości języka angielskiego, poznania innowacyjnych metod nauczania oraz nowoczesnych form pracy, co zaowocowało podniesieniem poziomu kształcenia w mojej szkole. Była to również okazja do poszerzenia swoich horyzontów, poznania przepięknego Londynu oraz nawiązania współpracy międzynarodowej w ramach przyszłych projektów.
Zebrane doświadczenia z pobytu w Anglii staram się przekazać zarówno nauczycielom poprzez propagowanie programu Erasmus Plus – Mobilność Szkolnej Kadry Edukacyjnej, jak i uczniom wykorzystując na lekcjach prezentacje, filmy i materiały zgromadzone w czasie kursu, co zachęca moich uczniów do pogłębiania wiedzy na temat kultury i zwyczajów panujących w krajach anglojęzycznych i znacząco wpływa na większą motywację do nauki języka angielskiego. Kurs obejmował 26×50 minut zajęć tygodniowo.
Zajęcia w szkole St.Giles International prowadzone były w profesjonalny sposób, dobór zagadnień i niezwykle interesująca forma szkolenia pozwalają na doskonałą ocenę kursu. Uczestnictwo w  metodycznym kursie dla nauczycieli języka angielskiego dało mi również możliwość spotkania nauczycieli z innych krajów np. Wietnam, Korea, Rosja, Turcja, Brazylia i wymiany doświadczeń zawodowych z nimi, dyskusji o ich systemach edukacji, problemach i stosowanych rozwiązaniach. Dzięki temu nastąpiła wymiana najlepszych praktyk pedagogicznych, nawiązały się nowe kontakty zawodowe, wzrosły kompetencje społeczne i kulturowe. Mam zamiar nadal angażować się w realizację projektów międzynarodowych, dzięki którym szkoła zwiększy swą konkurencyjność lokalną i europejski wymiar. Dodatkowo wyjazd na zagraniczny kurs stanowił dla mnie wielką motywację do podejmowania nowych wyzwań w pracy z młodzieżą.

Jolanta Wadowska – Regensburg

1. Uzasadnienie udziału w projekcie ERASMUS +

Najważniejszym kryterium branym przeze mnie pod uwagę podczas wyboru państwa do którego chciałbym się wybrać na wymianę był język niemiecki. Jestem nauczycielem fizyki i matematyki od lat poszukuję programów, inspiracji i pomocy dydaktycznych na różnych edukacyjnych  portalach zagranicznych. Nie potrafię posługiwać się językiem angielskim, natomiast język niemiecki tylko na poziomie A1. Bardzo to utrudnia mi tłumaczenie stron, a co za tym idzie pozyskiwanie potrzebnych informacji.  Poza tym uczniowie szkoły, w której pracuję biorą udział w konkursach przedmiotowych (np. Odysseus), w których konieczna jest znajomość  języka obcego.
Udział w szkoleniu językowym był wspaniałą okazją do poprawy znajomości języka obcego, co wpłynęło nie tylko na mój własny rozwój osobisty ale również zwiększyło moje kompetencje zawodowe i mam nadzieję, że przełoży się na styl prowadzenia własnych lekcji, a co za tym idzie wymierne korzyści dla uczniów szkoły.

2. Przebieg projektu:
W lipcu 2016r. w ramach projektu wyjechałam do Ratyzbony (Regensburg) do przepięknego, historycznego miasta z wieloma zabytkamipołożonego nad Dunajem.
Grupa językowa z którą codziennie uczestniczyłam w zajęciach liczyła ok. 10 osób.Były to osoby  z Włoch, Hiszpanii, Norwegi. Miało to istotny wpływ na rozwój moich kompetencji językowych w zakresie porozumiewania się. Na zajęciach i podczas wspólnych popołudniowych spotkań mogłam używać tylko j.  niemieckiego.Wszystkie formalne sprawy związane z organizacją moje pobytu w Niemczech(np. zakwaterowanie, wyżywienie, zwiedzanie) również załatwiałam w j. niemieckim. Była to dla mnie niesamowita szkoła, która wpłynęła pozytywnie i na poprawę komunikacji ale również zwiększyło wiarę we własne siły.
Przebywałam na zajęciach z osobami z różnych krajów poznając ich zwyczaje, kulturę oraz inne spojrzenie na europejskie problemy.
Po zajęciach prawie codziennie organizowane były wspólne wyjścia z przewodnikiem, podczas których mogłam poznać historię i kulturę nie tylko miasta, regionu ale całych Niemiec.
Wspaniałe rejsy statkiem po Dunaju pozostawiły w pamięci niezapomniane obrazy.
W wolnym czasie sama organizowałam sobie trasy do zwiedzania. Komunikacja nie była dla mnie żadnym problemem.Nie tylko ze względu na poprawienie sprawności językowej ale również dlatego, że ludzie w Niemczech są bardzo pomocni i przyjaźnie nastawieni do innych.
Typową częścią przeznaczoną dla studentów szkoły Horizonte jest rynek Starego Miasta
z prawdziwą perłą architektury, jaką jest ogromna katedra, której misternie zdobione wieże wznoszą się nad miastem.
Można tam spotkać wielu ludzi spędzających czas w kawiarniach i restauracjach. Jest to miejsce, w którym atmosfera nigdy nie gaśnie i zawsze coś się dzieje. Są tam organizowane festiwale, a także różnego rodzaju imprezy masowe. Każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie, co go interesuje, albo w jaki sposób chciałby spędzić wolny czas.
Również dla fizyka była nie lada atrakcja – muzeum znanego niemieckiego astronoma Johanesa Keplera. To miejsce pozwoliłam sobie odwiedzić dwukrotnie, próbując prześledzić jego sposób myślenia, rozkoszując się multimedialnymi pomocami naukowymi przedstawiającymi trzy prawa Keplera. Nie trzeba wspominać, że to dla nauczyciela fizyki jest to niesamowite przeżycie kiedy
w nocy może spoglądać w niebo, w które ponad 500 lat temu wpatrywał się wielki uczony odrywając podstawowe prawa astronomii.
Na zajęciach z języka niemieckiego niestety nie miałam kontaktu z nauczycielami uczącymi matematyki i fizyki, co nie oznacza, że podniosłam kompetencji również w tej dziedzinie. Lekcje prowadzone były bardzo ciekawie. Metody pracy na kursie są różnorodne: praca w grupach, scenki, dyskusje i różnego rodzaju aktywne metody, które mogą być wykorzystywane również na matematyce i fizyce.

3.  Podsumowanie:
Wielu nauczycieli kojarzy naukę języka obcego i podnoszenie kompetencji w tej dziedzinie jedynie z nauczycielami języków obcych. Mój udział w przedsięwzięciu  jest najlepszym przykładem na to, że takie szkolenie ma duże znaczenie dla nauczycieli każdego przedmiotu.
Podniesienie kompetencji językowych umożliwiło mi sprawne poruszanie się po stronach  i portalach w języku niemieckim. Potrafię w ten sposób wyszukać ciekawe materiały na lekcje matematyki i fizyki. Poznałam nowe sposoby prowadzenia zajęć. W przyszłości może uda się nawiązać kontakt z nauczycielami podobnych przedmiotów w celu wymiany doświadczeń.
Serdecznie zapraszam wszystkich nauczycieli do wzbogacenia swoich życiowych doświadczeń oraz wzbogacenia warsztatu pracy przez udział w programie ERASMUS +.

Monika Zaporowska – HISZPANIA – Barcelona

Mój „Erasmus +” w Barcelonie

1. Dwa lata temu zdecydowałam się na udział w programie Erasmus  + (dwutygodniowy kurs języka hiszpańskiego 20×55 minut zajęć tygodniowo) w szkole International House    w Barcelonie.

2. I tak w dniach 3-15 lipca 2017 roku mogłam podziwiać najpiękniejsze oblicza stolicy Katalonii. Codziennie odkrywałam to miasto na nowo, zachwycając się wspaniałymi miejscami. Obowiązkowym punktem programu była Sagrada Familia, czyli Katedra św. Rodziny, zarazem symbol miasta, dzieło projektanta Antoniego Gaudiego. Temu architektowi Barcelona zawdzięcza naprawdę wiele. Zobaczyłam także inne jego fantastyczne dzieła: park Güell, którego strażnikiem jest kolorowy smok czy słynne budynki Casa Batlló i Casa Milà (La Pedrera), które są wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Poza tym podziwiałam przepiękną średniowieczną Dzielnicę Gotycką, której symbolem jest majestatyczna zapierająca dech w piersiach katedra św. Eulalii. Ważnym jak dla mnie punktem Barcelony było Tibidao, najwyższe wzgórze w mieście z Kościołem Serca Jezusowego oraz znajdującym się obok parkiem rozrywki. Tibidao zrobiło na mnie wrażenie nie tylko poprzez to dość nietypowe połączenie, lecz również poprzez cudowny widok na miasto z góry. Po nauce i intensywnym zwiedzaniu odpoczywałam na ciągnącej się kilometrami piaszczystej plaży nad Morzem Śródziemnym bądź robiłam zakupy na słynnej promenadzie Rambla, gdzie szczególnie chętnie odwiedzałam halę targową Boqueria i rozkoszowałam się widokiem świeżych ryb, owoców morza, przypraw, słodyczy, warzyw i owoców.

 

3. Jeśli chodzi o sam kurs, trzeba napisać, że szkoła International House jest przyjazna uczniowi, a zajęcia są prowadzone w niezwykle miłej atmosferze i można się wiele nauczyć. Prowadząca zajęcia nauczycielka Mati Calcerano potrafi rozbudzić w każdym człowieku miłość do hiszpańskiego, jej lekcje cechuje dynamizm, poczucie humoru oraz staranność. Kurs jest intensywny, a grupy międzynarodowe, co skłania do używania tylko hiszpańskiego. Już po tygodniu spędzonym w Barcelonie, co aż się dziwne wydawało, komunikowałam się w tym języku. Trzeba to podkreślić, że główny nacisk jest kładziony właśnie na mówienie. Poza tym ćwiczyłam pisanie, czytanie i rozumienie ze słuchu. Tematyka zajęć obejmowała takie zagadnienia jak: człowiek, przedmioty, miejsca i czynności, wydarzenia życia codziennego, przedstawianie własnych opinii i innych osób, opisywanie swoich upodobań. Metody pracy na kursie są różnorodne: praca w grupach, scenki, dyskusje. Nie mogło zabraknąć lekcji kulturowych, dzięki którym zapoznałam się z tradycjami, geografią oraz ważniejszymi wydarzeniami historycznymi Hiszpanii i krajów Ameryki Łacińskiej. Interesujący jest również udostępniony przez szkołę program dodatkowy (po zajęciach), który umożliwia dalsze ćwiczenie wiedzy zdobytej na lekcjach oraz zwiedzanie ciekawych miejsc w Barcelonie. Swoimi nowo nabytymi umiejętnościami pragnę się podzielić z uczniami na kółku z języka hiszpańskiego pt. „Mis amigos y yo”.

4. Podsumowując, moje dwa tygodnie spędzone w tym mieście sprawiły, że zakochałam się w jego kontrastach. Z jednej strony nowoczesna metropolia a z drugiej gotycka dzielnica czy rozpościerające się na obrzeżach miasta łańcuchy górskie łączące się z Morzem Śródziemnym. Nie znam żadnego innego miasta, które gwarantowałoby tyle przeżyć.
Bez wahania poleciłabym udział w programie „ERASMUS +” każdemu, kto chce zainwestować w swój rozwój.

Aleksandra Łopatkiewicz – Irlandia – Dublin

„Teachers’ refresher course”
Dwutygodniowy Kurs metodyczny „Teachers’ refresher course” został zorganizowany przez szkołę językową International House w Dublinie w Irlandii w terminie od 3.07 do 14.07 2017 roku.
Jest on w szczególności przeznaczony dla nauczycieli , których pierwszym językiem nie jest  język angielski i którzy chcą poszerzyć swoje umiejętności językowe ( refresh language skills) ale także przede wszystkim doskonalić aspekty metodyczne związane z nauczaniem języka angielskiego, co wiązało się z nowymi metodologiami i podejściem do uczenia. (metodologies and approaches to teaching English )
Podczas kursu w IH w Dublinie nacisk położony został na oba te aspekty. I tak podczas różnorakich zajęć dowiedziałam się, jak uczyć z wykorzystaniem tzw. Minimal resources, czyli kreatywnie i bez dużej ilości pomocy dydaktycznych, wiele zajęć podczas tych dwóch tygodni poświęconych zostało rozmaitym metodologiom nauczania, które odkrywałam na nowo w aspekcie nauczania języka angielskiego. Spośród nich najciekawszymi i najbardziej inspirującymi były: Task Based Learning, Text Based Presentation, Controlled Practice – kreatywne formy pracy z uczniami, które z pewnością należałoby wdrożyć do pracy szczególnie w klasach starszych.

Bardzo ciekawym elementem kursu  były zajęcia związane z wymową, intonacją oraz prawidłowym akcentem języka angielskiego, wykorzystanie materiałów autentycznych – piosenki, literatury, artykułów prasowych w pracy z uczniami na różnym poziomie zaawansowania, wykorzystanie słowników na lekcjach w kreatywny sposób, praca z tzw. Story telling, a także wiele powtórek słownictwa   i wykorzystanie nowoczesnych technologii  takich, jak aplikacje internetowe – różnorodność zajęć dla nauczycieli miała na celu pobudzenie kreatywności tych ostatnich w późniejszej pracy z uczniami.
Aspekt kulturowy kursu w Dublinie był nie do przecenienia. Autentyczne i codzienne obcowanie z żywym językiem wzmocnione jeszcze przez fakt mieszkania w irlandzkiej rodzinie spowodował znaczący wzrost  moich kompetencji językowych, co z pewnością wpłynie na jakość prowadzonych przeze mnie zajęć. Kontakt z innymi nauczycielami na kursie, wymiana doświadczeń zaowocują być może nawiązaniem współpracy na platformie E-Twinningowej w postaci różnych projektów edukacyjnych.
Prócz tego doświadczenie Dublina jako wielkomiejskiej metropolii oraz udział w intensywnym życiu kulturalnym miasta stal się także moim udziałem.  Zobaczyłam spektakl teatralny, wzięłam udział w kilku wycieczkach z przewodnikiem, poznając Dublin, jego historię i smakując miasto pod każdym względem. Doświadczenie Irlandii językowe, kulturowe  i społeczne na 100%.

Katarzyna Malcherek – Antibes – Francja

W dniach 17.07- 28.07 .2017 r. brałam udział w kursie językowym w Antibes w ramach projektu Erasmus Plus  „YEStem kompetentny – zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej”. Mój kurs obejmował 20×45 minut zajęć tygodniowo.
Te dwa tygodnie spędzone w Antibes to niezapomniane przeżycia , mnóstwo wrażeń oraz nowe znajomości. Zajęcia odbywały się w bardzo małej grupie, w skład której wchodziły  studentki z Niemiec, Włoch , Szwajcarii. Podczas zajęć w szkole Centre International d’Antibesd razem doskonaliliśmy  swoje kompetencje językowe. Nauczyciele byli bardzo pomocni i zaangażowani. Podczas zajęć stosowali różne metody aktywizujące pozwalające na łatwiejsze przyswajanie wiedzy i bardzo miłą atmosferę. Przede wszystkim bardzo dużo rozmawialiśmy, nie tylko w czasie zajęć, ale również przed i po zajęciach, a także na przerwach.  W ten sposób nie tylko ćwiczyliśmy język w praktyce, ale również nawiązywaliśmy nowe kontakty. W ofercie szkoły był również  wieczór z degustacją wina i sera, w czasie którego mogliśmy zasmakować francuskich specjałów i dowiedzieć się wiele na temat zwyczajów i smaków Prowansji.

Podczas kursu zdecydowanie poprawiłam i umocniłam moje kompetencje językowe. Nabrałam pewności językowej , ale również zdobyłam cenne doświadczenia życiowe.
Cały ten czas mieszkałam u rodziny francuskiej, co również pomogło nie tylko w szlifowaniu języka francuskiego, a także ułatwiło poznanie  zwyczajów i smaków Lazurowego wybrzeża. Oprócz zajęć, dodatkowym atutem wyjazdu była możliwość zwiedzania nie tylko miasta Antibes, ale także innych miast na Lazurowym wybrzeżu. Udało mi się zwiedzić miasto wraz z najsłynniejszymi plażami,  stare miasto, Muzeum Picassa, Nicee oraz Cannes. Jeden dzień poświęciłam też na wizytę w Monaco. Wszystkie te miejsca mają coś w czym bez wątpienia łatwo się zakochać. Z pewnością jeśli tylko będzie ku temu okazja będę wracać do Anibes i okolic.

Mam nadzieję wykorzystać nabyte umiejętności językowe już w najbliższym czasie, podczas wielojęzycznej lekcji otwartej. Pokazywać swoim postępowaniem jak ważna jest rola języków obcych w życiu każdego człowieka, że warto się uczyć każdego języka. Chciałabym, aby to był tylko wstęp do dalszej pracy nad sobą i zwiększaniem swoich możliwości. Każdemu , kto pragnie rozwijać skrzydła i mierzy wysoko polecam miejsce, szkołę oraz udział w takich programach jak  „ERASMUS +” .

Aleksandra Nycz – OXFORD

Szkoła językowa Lake School of English w Oxfordzie specjalizuje się w nauczaniu języka angielskiego i przygotowywaniu do egzaminów zgodnie z wytycznymi British Council.

1. Poszerzanie umiejętności językowych
W czasie intensywnego dwutygodniowego kursu językowego przypomniałam sobie wszystkie ważniejsze struktury językowe oraz poszerzyłam słownictwo.
Szczególnie ważne były dla mnie zwroty nowe w języku angielskim nie zawsze używane w języku literackim a powszechne wśród młodzieży. Dzięki takim informacjom moje lekcje biologii po angielsku zyskają na wartości, ponieważ będę prezentować autentyczny język
używany wśród studentów angielskojęzycznych.
Również bardzo cenny był dla mnie kontakt z pracownikami naukowymi bardzo różnych specjalności. Kontakty te pozwoliły mi zweryfikować zakres językowy moich zajęć i umożliwiły mi nawiązanie kontaktów z osobami zajmującymi się biologią zawodowo.

2. Aspekty metodyczne
W czasie zajęć mogłam się przyjrzeć jak pracują doświadczeni metodycy języka angielskiego. Będąc w roli ucznia mogłam zobaczyć jakie sytuacje w klasie tworzą napięcie obniżające wydajność pracy. Mogłam przyjrzeć się z bliska sposobom tworzenia oceny opisowej ucznia w czasie zajęć bez konieczności „odpytywania” i atmosferze zabawy.
Jednocześnie niezwykle cenne okazały się obserwacje pracy w terenie. W czasie wyjścia z grupą nauczycielka była w stanie wprowadzić ogromna dawkę noweg słownictwa w niezwykle wydajny i jak się okazało potem skuteczny sposób. Jako biolog wychodzący z
grupami w teren i uczący nazw roślin byłam pod wrażeniem prostoty zaproponowanej metody. Również zaprezentowanie tematu było nietypowe gdyż odnosiło się do obszarów życia człowieka jak np. transport dzięki czemu uzyskane wiadomości szybko wiązały się z wcześniejszą wiedzą ucznia co ułatwiało zapamiętywanie.

3. Zagadnienia kulturowe
W czasie zajęć odbyły się również dwa wyjścia do muzeów. Jedno dotyczyło zagadnień antropologicznych i przyrodniczych (Oxford University Museum of Natural History and the Pitt Rivers Museum) a drugie związane było ze sztuką (Ashmolean Museum). Dzięki tym spotkaniom miałam okazję przyjrzeć się dokładniej jakich metod użyć aby zmotywować uczniów do samodzielnej pracy. Te spotkania pokazały mi również jak trudno uczniom w dużej grupie utrzymać dyscyplinę i koncentrację na zadaniu mimo najlepszych chęci.

Dla mnie osobiście ciekawe było spotkanie ze sztuką Prerafaelitów brytyjskich. Ich sztuka zafascynowała mnie żywnością barw i detalami pozwalającymi rozpoznać na obrazie gatunki roślin bez trudu i z dużą dokładnością.

Zbigniew Porębski – Malta

W dniach 3.07- 14.07 .2017 r. miałem okazję wziąć udział w kursie językowym na Malcie w ramach projektu Erasmus Plus  „YEStem kompetentny – zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej”. Kurs obejmował 30×45 minut zajęć tygodniowo.

Były to niebywale interesujące dwa tygodnie spędzone w szkole European School of English Ltd . Podczas zajęć w szkole wraz ze  studentami z Rosji, Brazylii, Czech, Kolumbii, Turcji, Francji, Szwajcarii doskonaliliśmy swoje kompetencje językowe. Każdego dnia zajęcia prowadził inny nauczyciel, świetne rozwiązanie, gdyż prowadzący stosowali różne metody aktywizujące, pozwalające na łatwiejsze przyswajanie wiedzy. Nauczyciele byli bardzo pomocni. Zapoznali nas nie tylko z tajnikami językowymi, ale także z niezwykle bogatą kulturą i historią Malty.
Podczas zajęć mogliśmy również poznać kulturę i tradycję kraju, a przede wszystkim „walczyć” ze stereotypami narodowymi. Każdy dzień był bardzo dobrze zaplanowany i pracowicie spędzony. Szkoła zapewniała również zajęcia dodatkowe np. wycieczki po Malcie, spotkania popołudniowe ze studentami.
Pobyt na kursie zdecydowanie poprawił i umocnił moje kompetencje językowe. Nabyłem pewności językowej, niezwykle potrzebnej do wprowadzania elementów języka angielskiego na zajęciach z informatyki.
Oprócz zajęć, dodatkowym atutem wyjazdu była możliwość zwiedzania wyspy, nie tylko głównej, ale również Comino czy Gozo. Podczas wyjazdu zobaczyłem wiele wspaniałych miejsc, które nie tylko turyści zwiedzają, ale sam odwiedzałem miejsca, gdzie turyści tak często nie zaglądają.
Zdobytą wiedzę oraz umiejętności z pewnością wykorzystam i jednocześnie przekażę podczas zajęć ze swoimi uczniami na zajęciach informatyki w szkole. Język anielski jest nierozlewanie związany i wykorzystywany w takiej dziedzinie jak informatyka. Pobyt na Malcie oraz zajęcia w grupach wielonarodowościowych pozwolił mi spojrzeć na ludzi w bardziej przychylnie i to również ważny element do przekazani młodym ludziom uczącym się w naszej szkole.
Podsumowując, moje dwa tygodnie spędzone na Malcie chciałbym tam wrócić na wakacje z moją rodziną.
Zdecydowanie polecam udział w programie „ERASMUS +”.